بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ علَى أَشْرَفِ الأَنْبِياَءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِنَا مُحَمَّد وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ
Firman Allah dalam surah
at-Taubah ayat 38:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ
اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُم
بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا
مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿٣٨﴾
Maksudnya: Wahai orang-orang
yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: Pergilah
beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah, kamu merasa keberatan (dan suka
tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka
dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana
kesenangan hidup di dunia ini hanyalah sedikit berbanding dengan (kesenangan
hidup) di akhirat kelak.
Kini kita berada
dihujung bulan Rejab, satu bulan yang mencatatkan beberapa peristiwa besar
seperti isra’ mikraj dan peperangan Tabuk (9H) serta penawanan semula bumi
Palestine oleh Yahudi laknatullah pada 15 mei 1948 (6 Rejab 1367 H) dengan
penubuhan negara haram israel selepas Palestine pernah dibebaskan oleh
Salahuddin al-Ayyubi pada 27 Rejab 583 H (2 Oktober 1187 M). Peristiwa ini
bukanlah untuk tatapan dan ratapan sahaja, namun apa yang lebih penting adalah
mengambil mutiara pengajaran dan iktibar dari peristiwa ini dalam menegakkan dan
meninggikan kalimah Allah di atas muka bum. Kita harus memahami akan dua konsep
dalam kemenangan dan kekalahan iaitu سُنَّةُ النَّصْر ketentuan kemenangan dan ketentuan kekalahan iaitu سُنَّةُ الهَزِيْمَة.
Musuh islam tetap akan diberi kemenangan jika mereka
mencukupi syarat kemenangan manakala umat islam pula tetap akan kalah jika
memenuhi syarat kekalahan walaupun perjuangan Islam adalah benar. Sayyidina Ali
pernah mengingatkan kita: “Kebenaran yang bergerak tanpa organisasi dan perancangan
yang tersusun bakal dikalahkan oleh kebatilan yang bergerak dengan cara
tersusun”.
Wajib untuk kita sentiasa bersedia dengan aqidah yang kukuh
dan mantap dengan mendalami ilmu agama setiap masa dalam berdepan dengan musuh-musuh
islam. Hati juga perlu di bersihkan dengan menjauhi sifat mazmumah dan
melakukan sifat-sifat mahmudah sehingga hubungan kita dengan Allah menjadi
semakin dekat dan seterusnya menghampirkan diri kita dengan janji kemenangan di
dunia dan di akhirat. Al-Imam al-Ghazali berkata: “Suburkanlah hatimu dengan
tiga perkara iaitu ketika membaca al-Quran, ketika solat, dan ketika engkau
mengingati mati. Jika pada tiga tempat itu kamu tidak menemui hatimu, maka
pohonlah kepada ALLAH hati yang baru kerana sesungguhnya kamu ketika itu tidak
memiliki hati”.
Firman
Allah dalam surah at-Taubah ayat 41:
انفِرُوا
خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ ۚ ذَٰلِكُمْ
خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٤١﴾
Maksudnya: Pergilah kamu
beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), samada dengan keadaan ringan
(dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai
tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan
Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu
mengetahui.
Perang
tabuk adalah hasil dari tindakan tegas Baginda Rasulullah S.A.W. dalam
mempertahankan kehormatan diri dan nyawa umat islam. Ianya susulan dari
pembunuhan Farwah bin `Amru al-Jazami yang merupakan salah seorang ketua yang
dilantik Rom bagi kawasan Ma’an dimana beliau telah dibunuh dengan direbus di
dalam kawah air panas apabila Rom mengetahui dia telah memeluk Islam. Sebelum
ke Tabuk, Rasulullah S.A.W. terpaksa berhadapan dengan beberapa golongan
iaitu golongan yang menangis kerana tiada kelengkapan untuk turut sama ke sana,
golongan yang meminta keuzuran daripada turut serta dalam peperangan dengan
alasan yang tidak diterima oleh Allah S.W.T., dan golongan munafiq yang diketuai
oleh Abdullah bin Ubai.
Alasan-alasan
ini mengingatkan kita kepada apa yang telah digariskan oleh Imam al-Ghazali
tentang empat perkara yang menghalang mukmin untuk melakukan ibadat dan
berjuang pada jalan Allah iaitu dunia, makhluk, nafsu dan syaitan. Dunia merujuk
kepada semua perkara yang akan di tinggalkan setelah seseorang itu mati. Dunia akan
menguntungkan manusia sekiranya ia digunakan sesuai pada jalan yang diredhai
Allah sedang ianya akan mengundang kecelakaan sekiranya ianya dilalaikan. Makluk
pula merujuk kepada halangan dalam bentuk makhluk kurniaan Allah seperti anak
pinak, ternakan dan harta benda yang mungkin akan melalaikan manusia dari
mengingati Allah jika gagal di uruskan dengan betul. Nafsu pula akan sentiasa
mengajak manusia untuk melakukan kejahatan (kecuali nafsu yang diberi Rahmat oleh
Allah S.W.T.), sehinggakan manusia tewas kepadanya dan nafsu ini sukar dikekang
andai ianya tidak dilawan dengan bersungguh-sungguh. Manusia yang tertewas
kepada hawa nafsu akan menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhan sebagaimana yang
difirmankan Allah dalam surah al-Jatsiah ayat 23, maksudnya: “Dengan yang
demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan
hawa nafsunya Tuhan yang dipatuhinya dan dia pula disesatkan oleh Allah kerana
diketahuiNya (bahawa dia tetap kufur ingkar) dan dimeteraikan pula atas
pendengarannya dan hatinya serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya?
Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya sesudah Allah
(menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang
yang ingkar) tidak ingat dan insaf?”. Desakan syaitan dan iblis pula akan
sentiasa membohongi manusia kejalan yang sesat sehingga hari kiamat. Syeikh Ibrahim
Adham berkata: “Ramai manusia yang hatinya mati yang menyebabkan walaupun
mereka tahu bahawa syaitan itu adalah musuh namun ia tetap dijadikan teman
rapat dalam menyesatkan kehidupan mereka”.
Allah dalam surah at-Taubah ayat
55:
فَلَا
تُعْجِبْكَ أَمْوَٰلُهُمْ وَلَآ أَوْلَـٰدُهُمْ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ
ٱللَّهُ لِيُعَذِّبَهُم
بِهَا فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَتَزْهَقَ
أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَـٰفِرُونَ
﴿٥٥﴾
Maksudnya:
Oleh itu, janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak
mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengan harta
benda dan anak-anak itu dalam kehidupan dunia dan hendak menjadikan nyawa
mereka tercabut sedang mereka berkeadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat
pula).
Perang tabuk menyaksikan secara jelas helah golongan munafiq
yang merupakan musuh dalam selimut kepada umat islam. Golongan munafiq ini akan
ada di sepanjang zaman yang seharusnya seseorang islam itu menjauhi sifat-sifat
seorang munafiq seperti janji yang tidak ditepati, berdusta, dan khianat
terhadap amanah. Setelah berakhirnya perang tabuk, Allah memerintahkan
Rasulullah S.A.W. untuk meruntuhkan masjid yang dibina oleh golongan munafiq
ini yang dikenali dengan masjid Dhirar. Hal ini kerana ianya dibina atas dasar
untuk bermegah-megah dan memecah belahkan umat islam. Perang tabuk juga
berakhir dengan tiada seorangpun tentera islam yang terkorban.
Firman
Allah, surah at-Taubah ayat 107:
وَالَّذِينَ
اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ
وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ ۚ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ
أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ ۖ
وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ
لَكَاذِبُونَ ﴿١٠٧﴾
Maksudnya: Dan (di antara
orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan
membahayakan (keselamatan orang-orang Islam) dan (menguatkan) keingkaran
(mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman dan
juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan
RasulNya sebelum itu dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka
akan bersumpah dengan berkata: Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan
masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata. Padahal Allah menyaksikan,
bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta.
Wallahua’lam….
Suntingan dari khutbah jumaat,
15/06/2012.
Al-faqir: hamba yang Esa
No comments:
Post a Comment