Pages

Thursday, 25 October 2012

DOA ARAFAH


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ
عَلَى أَشْرَفِ الأَنْبِياَءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ
yaAllah yaTuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami dan maafkanlah kesilapan kami zahir dan batin.
yaAllah ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa keluarga kami, dosa masyarakat kami dan dosa seluruh ummat islam yang telah mati dan yang masih hidup.
yaAllah yaTuhan kami, kami memohon kepadaMu apa yang telah dipohonkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w., dan kami meminta perlindungan kepadaMu dari apa yang telah diminta perlindungan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.
yaAllah yaTuhan kami, kami pohonkan syurga tanpa hisab, berilah taufiq dan hidayah kepada kami, supaya kami dapat melakukan sebab-sebab yang membawa kami kearahnya. Selamatkanlah kami yaAllah dari sebab-sebab yang membawa kami ke neraka.
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
yaAllah yaTuhan kami, Engkau sahajalah yang mengetahui kelemahan diri kami zahir dan batin, berilah kekuatan, taufiq dan hidayah kepada kami supaya kami dapat memperbaiki diri kami yaAllah.
Tambahkanlah yaAllah kepada kami, ilmu, iman, dan amal. Hidupkanlah kami dalam islam dan matikanlah kami dalam islam.
yaAllah yaTuhan kami, kami pohon kepada Engkau iman yang sempurna, ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh dan solehah, rumahtangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan di dunia ini dan di akhirat nanti.
yaAllah yaTuhan kami, Engkau sahajalah yang mengetahui segala isi hati kami, segala yang berlaku di dalam hati kami, hidupkanlah hati ini dan sampaikanlah hati ini kepada Engkau. Sembuhkanlah segala penyakit yang ada dalam hati kami, selamatkanlah hati kami dari sifat-sifat yang keji dan jauhi kami dari perkara-perkara yang boleh mematikan hati kami.
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
yaAllah yaTuhan kami, jadikanlah hati kami hati yang sentiasa menyedari akan hakikat ketuhanan dan keagungan kerajaanMu, dan  hati yang menyedari akan masa depan kami di di akhirat nanti serta jadikan kami hambaMu yang sentiasa bersedia menghadapi masa depan kami di akhirat nanti.
yaAllah, jadikanlah kami ini hambaMu yang hanya mengabdikan diri kepadaMu dengan sebaik-baiknya, berilah kekuatan taufiq dan hidayah kepada kami supaya dapat kami melakukan segala perintahMu dan meninggalkan segala laranganMu.
yaAllah yaTuhan kami, hidupkanlah kami dalam iman dan matikanlah kami dalam iman, selamatkanlah iman kami dari segala gangguan syaitan semasa kami menghembuskan nafas yang terakhir nanti.
yaAllah yaTuhan kami, selamatkanlah kami semasa kami berada dialam kubur, jadikanlah kubur kami satu taman dari taman-taman syurga, selamatkanlah kami dari segala angkara azab kubur dan janganlah Engkau jadikan kubur kami itu salah satu dari lubang-lubang neraka.
yaAllah yaTuhan kami, selamatkanlah kami semasa dalam perjalanan menuju ke mahsyar. Selamatkanlah kami yaAllah, semasa berada di padang mahsyar dan masukkanlah kami ke dalam tujuh golongan orang yang mendapat bayangan naungan arashMu yaAllah.
yaAllah ya tuhan kami, ampunkanlah dosa kami dan maafkanlah kesilapan kami yang zahir dan yang batin. Semasa dijalankan hisab keatas kami, hisablah kami yaAllah dengan hisab yang sedikit, berilah peluang kepada kami untuk mendapat syafaat Rasul kami Baginda Nabi Muhammad s.a.w.
yaAllah yaTuhan kami, jadikanlah hambaMu ini hamba yang Berjaya dalam hidup dan berjaya menerima suratan amalan dengan tangan kanan.
yaAllah, berilah kesempatan kepada kami untuk minum air dari telaga Nabi kami, telaga kauthar, selamatkanlah kami semasa menyeberangi titian sirat dan masukkanlah kami kedalam syurgaMu bersama orang-orang yang mulia disisiMu yaAllah.
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
yaAllah yaTuhan kami, pada saat dan ketika ini seorang hambaMu yang hina ini, mengaku akan segala dosa dan kesalahannya, yang merayu kepadaMu di atas kejahatannya, yang bertaubat kepadaMu kerana dosanya, yang memohon keampunan kepadaMu kerana kezalimannya, yang mengharap kemaafanMu kerana kesalahannya, yang merayu kepadaMu supaya tercapai segala hajatnya, yang mengharapkan limpahan RahmatMu pada hari wuquf ini yaAllah, walaupun dengan dosa yang begitu banyak laksana buih dilautan.
yaAllah, kepadaMu lah kami meletakkan segala harapan kami, kepadaMu lah kami memohon kemurahan Rahmat, kami takut kepada dosa yang telah kami lakukan, oleh itu, kepadaMu lah kami berlindung dari bencana dosa kami.
yaAllah yaTuhan kami, Engkaulah yang memiliki seluruh hajat orang-orang yang memohon, yang mengetahui seluruh kandungan hati orang-orang yang merayu, janganlah Engkau hampakan kami yaAllah. yaAllah yaTuhan kami, perkenankanlah permohonan kami ini, mustajabkanlah doa kami ini yaAllah, dengan berkat Rasul kami Nabi Muhammad s.a.w. dan dengan berkat amalan kami yang paling ikhlas kepadaMu yaAllah.
yaAllah, ampuni dosa-dosa kami, bersihkan kami dari segala dosa seperti bayi yang baru dilahirkan, alangkah indahnya jika Engkau memilih kami seperti yang sedemikian.
yaAllah, sesungguhnya Engkau mengetahui betapa sengsaranya diri kami dengan lumuran dosa-dosa kami, betapa hinanya diri kami dengan maksiat, bersihkanlah kami yaAllah, bersihkanlah dosa kami yaAllah, ampuni dosa kami kepada orang tua kami, kepada keluarga kami yaAllah. Ampunilah kami yaAllah jika disekitar sekujur badan kami ini ada yang lahir dari sumber yang haram, padahal Engkau mengharamkan syurga bagi tubuh yang dagingnya tumbuh dari sumber yang haram, ampunilah kami yaAllah. Berikanlah kesempatan untuk kami mensucikan diri kami  dan jauhkanlah kami sejauh-jauhnya dari harta yang haram. Cukuplah diri kami dari rezekiMu yang halal.
yaAllah, ampunilah kami dengan sebab kezaliman kami, periharalah kami dari kezaliman  yaAllah.
yaAllah, duhai yang Maha Mendengar, hanya Engkaulah tumpuan dan harapan kami, jadikanlah kaum muslimin ini menjadi suami yang benar, ayah yang jujur, lelaki yang soleh, dan jadikanlah kaum muslimah ini isteri yang solehah, ibu yang solehah, dan muslimah yang terpelihara. Kurniakanlah kepada kami keturunan yang baik-baik dan lindungilah kami dari kederhakaan dan kehinaan dunia dan akhirat.
yaAllah, berkatilah sisa umur kami, berkatilah rezeki yang Engkau kurniakan kepada kami, dan berkatilah ilmu yang Engkau kurniakan kepada kami.
yaAllah, selamatkanlah islam yaAllah, selamatkanlah islam yaAllah, janganlah Engkau saksikan kami terhina seperti ini yaAllah, Engkau satukanlah hati-hati kami yaAllah, bangkitkanlah para pemimpin yang mencintaiMu dan mencintai hambaMu dalam kalangan kami ini yaAllah.
Tolong dan bantulah saudara-saudara kami yang terinaya di setiap penjuru yaAllah, janglah Engkau biarkan kaum yang zalim berjaya diatas kaum yang beriman yaAllah, janganlah Engkau biarkan kaum yang ingkar kepadaMu menzalimi kaum yang bersujud kepadaMu yaAllah. Bantulah saudara kami pejuang-pejuang islam dan ummat di palestin, dan seluruh pejuang agamaMu. yaAllah mereka dalam genggamanMu yaAllah, yaAllah, cegahlah kezaliman keatas umatMu yaAllah.
yaAllah yang Maha Agung, undanglah kami, keluarka kami dan keturunan kami dan orang-orang yang berbuat baik kepada kami kepadaMu yaAllah. Izinkanlah kami kelak untuk bertemu denganMu yaAllah, bertemu dengan kekasih kami, Baginda Nabi Muhammad s.a.w. dan bertemu degan kekasih-kekasihMu yaAllah.
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَة ً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَة ً وَقِنَا عَذَابَ النَّار
Ya Tuhan kami, kurniakanlah kami kebaikkan di dunia dan juga kebaikkan di akhirat serta peliharalah kami daripada azab api neraka. Selawat dan salam keatas penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w., keluarga dan semua sahabat Baginda. Maha Suci Engkau yaAllah, Tuhanku yang mempunyai kemuliaan daripada apa yang mereka sifatkan, Selamat Sejahtera ke atas seluruh para utusan dan segala puji adalah untuk ALLAH, Tuhan sekalian Alam.
Aminnn…..

No comments:

Post a Comment