Segala puji bagi ALLAH, yang telah menjadikan kita untuk
beribadat kepadaNya. Ibn Abbas telah menjelaskan firman ALLAH S.W.T.: “Dan
(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu.”, berkata Ibrahim bin Adham R.A.: “Kasih sayang
itu merupakan hasil dari sebuah perkenalan”, sesiapa yang kenal ALLAH
maka dia akan mencintaiNya, sesiapa yang mencintai ALLAH, dia akan mencintai
Rasulnya yakni Nabi Muhammad S.A.W., dan sesiapa yang kenal Rasulullah pasti
dia akan mencintainya. Kita pernah mendengar sebuah ungkapan yang menarik
yang menyatakan bahawa tidak wajar hubungan kita dengan Rasulullah S.A.W. hanya
sekadar melakukan amalan dan cukup setakat itu sahaja. Tetapi sepatutnya
hubungan tersebut sepatutnya membuahkan cinta kepada Rasulullah S.A.W. dan
cinta itu akan terus hidup mekar di dalam hati kita dan pasti dia akan hidup di
dalam hati kita.
Rasulullah S.A.W. adalah seorang Nabi yang datang kepada
kita sebagai seorang manusia, namun Rasulullah bukanlah seperti insan biasa.
Baginda telah mengajar kita cara bagaimana memandang kepada sebuah kehidupan
dengan pandangan yang mempunyai makna, bukan pandangan yang sebaliknya.
Perbezaan antara kedua-dua pandangan itu adalah, pandangan yang tidak
bermakna itu ialah seseorang yang melihat dirinya dan semata-mata tertumpu
untuk memenuhi kepuasan nafsu dirinya. Manakala pandangan yang mempunyai makna
ialah yang melihat kepada kehidupan mengikut pandangan yang telah dibawa oleh
Baginda Rasulullah S.A.W., di mana ia bertujuan untuk mengembalikan semula
kekhalifahan di atas muka bumi ini kepada manusia seperti yang termaktub di
dalam Al-Quran: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di
bumi”. Pandangan tersebut itu merangkumi kepada haiwan, benda-benda tidak
bernyawa dan juga tumbuhan. Justeru itu, pandangan itu bukan hanya
melibatkan pandangan kepada manusia sahaja, akan tetapi merangkumi semua.
Nabi S.A.W. memandang kepada gunung yang terdiri dari batu
dan tanah itu dengan suatu pandangan yang membangkitkan perasaan cinta. Sabdanya: “Uhud adalah bukit yang mencintai kita dan kita
juga mencintainya”. Pandangan yang ditunjukkan oleh Nabi S.A.W. kepada yang
tidak bernyawa itu menyebabkannya bergerak dan cenderung kepada Baginda S.A.W.
Dalam satu peristiwa, bukit Uhud bergegar ketika Rasulullah S.A.W. mendekati
bukit tersebut lantas Baginda bersabda: “Tetaplah kamu wahai Uhud, Sesungguhnya
yang berada di atas kamu ini adalah seorang Nabi, Abu Bakr As-Siddiq dan dua
orang saksi”. Pandangan yang ditunjukkan oleh Baginda Nabi S.A.W. kepada
benda-benda yang tidak bernyawa itu menyebabkan ia datang kepada Nabi S.A.W.
dan menerimanya. Sebuah kisah pelepah tamar yang tidak bernyawa,
Nabi S.A.W. sering memegang pelepah tamar ketika membaca khutbah pada hari
jumaat di majidnya. Apabila hari demi hari bilangan manusia semakin bertambah,
Nabi S.A.W mula menggunakan mimbar. Nabi S.A.W. pun datang ke masjidnya untuk
berkhutbah, pada ketika Rasulullah S.A.W. telah melepasi pelepah tamar tersebut
di mana jarak Baginda S.A.W. dengan pelepah itu hanya 8 langkah. Rasulullah
S.A.W. melangkah menaiki mimbar dan memulakan khutbah. Semasa khutbah, para
sahabat telah mendengar suara tangisan yang amat sedih dan menyayat hati. Lama
kelamaan suara tersebut semakin nyaring kedengaran. Para sahabat mula berpaling
ke kiri dan kanan mencari-cari dari mana datangnya suara tangisan tersebut.
Akhirnya mereka dapati bahawa suara itu datang dari arah pelepah tamar itu.
Apabila benda yang tidak bernyawa ini telah dapati Rasulullah berkomunikasi
dengannya yang mengandungi makna kehidupan yang dibawa oleh Baginda Nabi
S.A.W., maka ia telah menggerakkan makna kehidupan pada pelepah tamar itu tadi.
Oleh itu, ia amat menyukai untuk menggambarkan rasa cintanya kepada Baginda
Nabi S.A.W. Hadith ini bertaraf mutawatir mengikut kesahihannya. Para sahabat
berkata: “Apabila pelepah tamar itu mula merengek seperti kehilangan anak, ia
menyebabkan kami hampir tidak mendengar suara Rasulullah”. Lantas Rasulullah
S.A.W. pun turun dari mimbar, sekali lagi Baginda telah mengajarkan kami suatu
pengajaran bahawa Nabi datang dengan mempunyai pengetahuan tentang rahsia
sebuah kehidupan untuk memujuk pelepah tamar itu. Rasulullah meletakkan
tangannya ke atas pelepah tamar lalu memujuknya seperti seorang ibu yang
memujuk anaknya yang menangis sehingga pelepah tersebut terus diam. Lalu
Rasulullah S.A.W. memberi pilihan kepadanya sama ada kekal hidup sehingga hari
kiamat dan kembali kepada Rasulullah S.A.W. seperti sediakala atau berada
bersama Rasulullah S.A.W. di dalam syurga. Lalu ia memilih untuk bersama
Rasulullah S.A.W. di dalam syurga.
Rasulullah S.A.W. apabila datang kepada haiwan, Rasulullah mengajarkan kepada kita bagaimana cara untuk
bermuamalah dengan haiwan dengan mempunyai nilai ubudiyyah kepada ALLAH. Ketika
Rasulullah S.A.W. keluar ke medan jihad Badar, berlaku secara berulang kali di
mana Rasulullah turun dari haiwan tunggangan untuk haiwan tersebut dapat
berehat. Sedemikianlah baginda lakukan kepada tunggangannya. Rasulullah
S.A.W.telah mengajarkan kepada kita cara bermuamalah kepada yang telah
berkhidmat untuk kita walaupun ia hanya dari seekor haiwan. Muamalah ini
mestilah mempunyai nilai rasa menghargai bahawa yang dihadapanku ini mempunyai
hak yang sewajarnya untuk dipelihara.
Hasil dari sebuah kecintaan ini juga dapat dilihat apabila
seekor haiwan yang berada di kemuncak kemarahan sekalipun mahu merasai
hubunganya dengan orang yang dapat berkomunikasi dengannya di mana orang itu
memhami rahsia sebuah kehidupan. Terdapat sebuah kisah di mana seekor unta.
Orang arab tahu bahawa apabila ada unta yang boleh membunuh, mereka pasti akan
mengikatnya. Rasulullah S.A.W. melalui kawasan tersebut dan bertanya: “Apa yang
berlaku kepada kamu?”, mereka menjawab “Unta ini bahaya”, Rasulullah S.A.W.
bersabda: “Bukakanlah ikatan itu”, mereka menjawab: “Kami takut ada yang
tidak baik menimpamu disebabkan olehnya”, Rasulullah bersabda: “Bukanlah ikatan
itu”, mereka pun membuka ikatan tersebut. Kemudian Rasulullah S.A.W. mendekati
unta itu lantas ia pun diam sebagaimana diriwayatkan dalam hadith yang sahih,
unta itu datang kepada Rasulullah S.A.W. dalam keadaan tunduk. Seorang perawi
meriwayatkan: “Unta itu mendekati Rasulullah dan menciumnya”. Kemudian ia
mengangkat kepalanya. Rasulullah S.A.W. mendekatinya dan berbicara dengannya,
lantas unta itu menangkat kepalanya dan mendekati Rasulullah sekali lagi. Ia
membisikkan sesuatu ke telinga Rasulullah S.A.W., seterusnya Rasulullah S.A.W.
kembali berkata-kata kepadanya dan ia pun melakukan perkara yang sama. Setelah
itu, Rasulullah S.A.W. memandang ke arah tuan punya unta dan berkata: “Sesungguhnya
unta ini telah mengadu kepadaku, bahawa ia diberikan kerja-kerja yang
membebankannya dan kamu juga tidak memberi makan yang baik kepadanya”. Mereka
menjawab: “YaRasulullah, demi keranamu ia akan diberi dengan sebaik-baik
makanan untuk unta dan kami tidak akan membebankannya selama-lamanya”. Unta
ini berbicara begitu kerana Baginda Rasulullah datang kepadanya dengan membawa
makna dalam kehidupan haiwannya. “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai
Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam”.
Begitulah akhlak Baginda Rasulullah S.A.W. bersama unta
dan benda-benda yang tidak bernyawa. Maka bagaimana
pula muamalah Rasulullah dengan manusia? Dimana Rasulullah S.A.W. ditugaskan
mengangkat martabat manusia serta mengembalikan manusia kepada sifat
kemanusiaannya. Pada hari ini kita dapat belajar satu pengajaran iaitu kita
hidup sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W. mengetahui bahawa berbicara dengan
alam yang mengelilingi kita pada ketika ini dengan konsep kenabian yang mulia
akan menimbulkan keadaan yang lain kepada alam ini serta menjadikan alam ini
merasai rahsia sebuah kehidupan yang di anugerahkan kepada Nabi Muhammad S.A.W.
untuk memahaminya. Ini merupakan penganugerahan cinta yang diadakan
bertujuan untuk menggerakkan dalaman kita sebelum orang lain untuk menyedarkan
kita sebagai kelompok muslim tentang wujudnya hubungan dengan Kekasih kita,
Baginda Rasulullah S.A.W. Ia membuatkan kita berlumba-lumba dalam perlumbaan.
Disana kita mampu untuk berbicara dengan alam ini dari mula bahawa Rasulullah
S.A.W. juga diutuskan untuk mengembalikan rasa hormat manusia kepada dirinya
sendiri sebagai manusia dan hormat kepada alam yang berada di sekelilingnya
sehingga alam ini juga kembali hormat kepada manusia semula.
Jika kita kembali kepada konsep komunikasi dengan yang
berada di sekeliling kita dan yang sebaliknya dengan berpandukan ajaran
Rasulullah S.A.W., banyak perkara akan berubah kepada suatu keadaan yang lebih
baik kerana kita adalah umat Nabi Muhammad S.A.W.
Aku mohon kepada
ALLAH S.W.T. agar hidupkan kita dengan makna ini. YaALLAH, hidupkanlah makna
hubungan dengan Nabi S.A.W. di dalam hati dan jiwa kami. Gerakkanlah dalam diri
kami dengan semangat ini dan satukanlah kami dengan orang yang Engkau cintai
dan redhai, dengan RahmatMu wahai Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang dan
segala puji bagi ALLAH Tuhan sekalian alam.
..................
By: Al-Habib `Ali Zainal `Abidin
Al-Jifri حفظه الله تعالى
posted by: alfaqir hamba yang Esa
No comments:
Post a Comment