Setiap
insan perlu mengawal nafsu dan mengenal segala sifatnya kerana nafsu itu
sangat mengajak kearah melakukan kejahatan walaupun seseorang itu amat
mengetahui dengan mendalam akan nafsunya sendiri.
Rasulullah
S.A.W. sendiri mengawal dirinya daripada nafsu serta memohon perlindungan dari
ALLAH S.W.T. daripada godaan nafsu. “YaALLAH, aku berlindung kepadaMu dari
akhlak, amal dan hawa nafsu yang mungkar” (H.R. Turmidzi no. 3591, sahih). Pesanan
Rasulullah S.A.W. kepada Muaz bin Jabal dengan katanya: “Wahai Muaz! Demi
ALLAH! Sesungguhnya aku sangat menyayangimu. Maka janganlah kamu meninggalkan
doa berikut setiap kali selepas solat iaitu: “YaALLAH, bantulah aku untuk
mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan beribadah sebaik-baiknya untukMu”. (Pengijazahan
hadith dari al-Habib Umar bin Hamid al-Jailani (Makkah). H.R. Imam Abu Daud,
an-Nasa’ie, sahih oleh Ibnu Hibban dan al-Hakim)”. Sayyidina Ali bin Abi Thalib
r.a. pernah berkata,: “Perumpamaan diriku dengan nafsuku ibarat gembala
dengan kambing-kambingnya; apabila dikumpul setempat ada sahaja yang
bertempiaran”.
Berkata
Abu Bakar al-Warraq:
“Dalam semua hal, nafsu mahu menunjuk-nunjuk, dalam kebanyakan hal nafsu adalah munafiq, dalam sebahagian hal nafsu adalah musrik”. Nukilan dari Abu Bakar al-Wasithi: “Nafsu ibarat berhala; syirik jika memberi muka kepadanya tetapi sekiranya di perbetulkan dapat menjadi ibadah”. Berkata Ulama sufi: “Sifat nafsu menzahirkan kebaikan dan menyembunyikan keburukan, ibarat bara api; warnanya menarik hati, tetapi awas ia membakar. Nafsu kalau dihukum akan merayu mahu bertaubat dan merajuk. Tetapi apabila di biarkan ia menjadi degil, makin melampau dengan kemahuannya”. Begitu juga pepatah sufi mengatakan akan perihal nafsu,: “Nafsu ibarat air jernih yang tidak mengalir; apabila dikacau air itu, akan naiklah keladaknya dan terbitlah bau busuknya”.
“Dalam semua hal, nafsu mahu menunjuk-nunjuk, dalam kebanyakan hal nafsu adalah munafiq, dalam sebahagian hal nafsu adalah musrik”. Nukilan dari Abu Bakar al-Wasithi: “Nafsu ibarat berhala; syirik jika memberi muka kepadanya tetapi sekiranya di perbetulkan dapat menjadi ibadah”. Berkata Ulama sufi: “Sifat nafsu menzahirkan kebaikan dan menyembunyikan keburukan, ibarat bara api; warnanya menarik hati, tetapi awas ia membakar. Nafsu kalau dihukum akan merayu mahu bertaubat dan merajuk. Tetapi apabila di biarkan ia menjadi degil, makin melampau dengan kemahuannya”. Begitu juga pepatah sufi mengatakan akan perihal nafsu,: “Nafsu ibarat air jernih yang tidak mengalir; apabila dikacau air itu, akan naiklah keladaknya dan terbitlah bau busuknya”.
Nafsu itu
sifatnya sentiasa memusuhi dan sentiasa mahu menyaingi ALLAH S.W.T. Segala perintah
ALLAH akan dilawan oleh nafsu sedang segala larangan ALLAH akan sentiasa diajak
oleh nafsu untuk dilakukan. Ada pendapat yang mengatakan nafsu adalah perasaan
yang halus, diletakkan didalam acuan hati, ia menjadi tempat untuk akhlak
mahmudah sepertimana mata untuk melihat, telinga untuk mendengar dan hidung
untuk menghidu. Ulama sufi berkata: "Roh adalah sumber kebaikan manakala
nafsu sumber kejahatan. Akal sebagai tentera roh, keinginan-keinginan diri pula
menjadi tentera nafsu. Sekiranya ALLAH memberi taufik maka roh akan mendapat
kekuatan, sekiranya tewas maka yang kuat adalah nafsu. Hati pula akan tunduk
kepada pihak yang menang."
Ketahuilah
bahawa setiap perkara itu sama ada:
o
Jelas kebaikkannya maka wajib diteruskan,
o
Jelas keburukannya maka wajib
dihindarkan,
o Samar-samar hakikatnya maka wajib
ditinggalkan sehingga ilmu atau akal dapat menjelaskan baik dan buruknya.
Ulama
sufi berkata, "Sekiranya kamu menjadi ragu terhadap dua pilihan; mana
satukah yang terbaik, maka lihatlah kepada yang paling tidak sesuai dengan
nafsumu, itulah yang mesti dipilih kerana itulah yang terbaik". Mujahadah
yang tinggi diperlukan bagi membuang dan menghalang sifat-sifat mazmumah dalam
diri. Dari itu, akan terbitlah akhlak-akhlak mahmudah dalam diri hasil daripada
mujahadah yang tinggi dalam melawan nafsu. Segala apa yang dilakukan akan
sentiasa bertepatan dengan apa yang dikehendaki oleh ALLAH kerana tunduknya
nafsu itu kepada ALLAH S.W.T.
Wallahua’lam…
By al-faqir: hamba
yang Esa
- Sheikh Dr Mahmud Al-Maghlani - Adab Murid
No comments:
Post a Comment