Dengan Nama ALLAH yang
Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagi ALLAH, Selawat dan Salam
keatas Penghulu kita Rasulullah (صلى الله عليه وآله وسلم), ahli keluarga Baginda dan para sahabat serta pembantunya.
Berkata Sayyidina Ibn
Athaillah As-Sakandari:
مِنْ عَلَامَةِ اْلاءِ عْتِمَاد عَلَى اْلعَمَلِ نُقْصَانُ
الرَّجَاءِ عِنْدَ وُجُوْدِ الزَّلَلِ
Diantara tanda seseorang bergantung kepada amalan ialah kurangnya Raja’ (mengharapkan kepada Rahmat ALLAH)
ketika berlakunya kepincangan (maksiat).
Syarah Lafaz:
1. Amal
Gerakan jasad atau hati
yang mana jika ianya seiring dengan syariat dinamakan taat, jika sebaliknya
dinamakan maksiat.
2. Raja’
Mengharapkan kepada Rahmat
ALLAH
Mafhum Hikmah:
Awasilah diri daripada bergantung kepada Redha ALLAH
S.W.T. dan balasan yang dijanjikanNya kepadamu tetapi bergantunglah kepada
Rahmat ALLAH S.W.T. dan kemuliaanNya. Semakin besar harapan apabila
dihiasi dengan amalan taat mampu mengelakkan diri daripada melakukan maksiat.
Seorang
insan selayaknya berlepas diri dari amalannya dan jangan bergantung harap
padanya dan hendaklah dia ketahui setiap apa yang ada di dalam alam ini adalah
dari ALLAH. Ucapan yang dinukilkan oleh Ibn Athaillah As-Sakandari ini teramat
halus. Bayangkan kamu memerhatikan diri kamu sendiri, jika kamu melakukan
ketaatan, jangan terpedaya dengannya, jangan kamu bermegah dengan saudaramu
yang lain, jangan memandang mereka dengan pandangan hina seperti mereka
ahli maksiat dan mereka lebih rendah dari engkau. Ini takbur yang tidak
diterima disisi ALLAH. Bayangkan jika engkau sentiasa menyebut Tuhanmu, oleh
itu, setiap kali engkau terjebak melakukan maksiat, tidak kurang sedkit pun Raja’(mengharapkan
kepada Rahmat ALLAH) engkau kepada Rahmat ALLAH subahanahu wa Ta`ala.
Bertaubat
kepadanya dengan segera,
kerana ALLAH akan sentiasa di hati engkau dan kembali kepada ALLAH dengan
segera dari segala kepincangan maksiat yang engkau lakukan. Kembali kepada
ALLAH semula seolah-olah engkau tidak pernah melakukan maksiat. Kesan dari itu,
engkau akan berada dalam keadaan tanpa dosa dalam tempoh masa yang panjang
kerana engkau telah membersihkan catatan amalan engkau dan catitan amalan itu
menjadi putih bersih. Ucapan Ibn Athaillah As-Sakandari ini secara realitinya
ditujukan kepada manusia yang telah mencapai tahap suluk (perjalanan
menuju Ilahi). Oleh kerana itu, permulaan hikam ini dimulakan dengan ucapan
yang teguh. Rahsianya adalah untuk menarik manusia kepada ucapan ini. Ucapan
ini mungkin tidak sesuai pada sesetengah pemuda yang baru memulakan suluk
(perjalanan menuju Ilahi) dan tidak sesuai kepada orang yang masih baru kerana
sepatutnya mereka merasa besar dengan dosa yang mereka lakukan dan menjauhkan
diri darinya lebih-lebih lagi pada zaman fitnah yang kita hidup sekarang ini.
Akan tetapi apabila Ibn Atha’ memulakan dengan sesuatu yang teguh, maka ia akan
sentiasa teguh walaupun bersama mereka yang baru suluk (perjalanan
menuju Ilahi) atau dipertengahan atau di pengakhiran jalan suluk
(perjalanan menuju Ilahi). Jangan bergantung kepada amalan kamu sehinggalah
ALLAH Redha kepada kamu...!!!
Beliau
berkata, diantara tanda bersandarnya kepada amalan ialah kurangnya Raja’ (mengharapkan
kepada Rahmat ALLAH) ketika adanya kepincangan (maksiat). “Bagaimana aku
dapat mengetahui bahawa aku bergantung kepada amalan aku..??”. “Aku gembira
apabila ada ketaatan…?? Aku hilang Raja’ apabila ada maksiat…??” Ibn
Atha’ ingin mendidik kita, ketaatan ini adalah disebabkan Taufiq (ALLAH
menjadikan perbuatan hambanya bertepatan dengan apa yang disukai dan
dicintaiNya) ALLAH, dan maksiat ini adalah ketetapan ALLAH, dengan itu,
semestinya kita beriman bahawa tiada daya upaya dan kekuatan kecuali dengan
ALLAH.
Nabi
S.A.W. bersabda: “Tiada daya upaya dan kekuatan kecuali dengan ALLAH (لَاحَوْلَ وَلَاقُوَّةَ ا.ِلَا بِالله) merupakan khazanah di
antara khazanah Arasy”.
Disini Ibn Atha’illah As-Sakandari menyebut hakikat yang Nabi S.A.W. sebutkan
kepada kita iaitu: "Seseorang tidak akan dimasukkan ke syurga dengan sebab
amalannya. Sahabat bertanya: "Walaupun kamu yaRasulullah?" Jawab
Rasulullah S.A.W.: "Walaupun saya, melainkan dengan limpah Rahmat ALLAH
S.W.T. kepadaku." (Riwayat al-Bukhari). Hadith ini menelaskan bahawa tiada
seorang pun yang memasuki syurga disebabkan amalannya akan tetapi hakikatnya
dengan kurniaan ALLAH S.W.T. oleh itu, jangan sama sekali kita bergantung
kepada amalan..!!
Dari
itu, jika ALLAH takdirkan kita melakukan maksiat, sepatutnya kita dalam
keadaan benar-benar sedar (jangan alpa), dan kita perlu meninggalakan maksiat
ini dan bertaubat dan cuba melupakannya setelah itu dan berazam tidak akan
mengulanginya lagi. Dalam keadaan tidak alpa ini, kita tidak akan hilang
perasaan Raja’ sama sekali kepada Pemilik kita walaupun banyaknya
maksiat yang dilakukan, walaupun dicatitkan segala maksiat dunia ke atasnya.
Sesungguhnya ALLAH menerima keislaman daripada orang musyrik dan menjadikan
mereka generasi yang paling hebat yang pernah diketahui manusia. ALLAH
menjadikan mereka pendakwah yang mendapat petunjuk dan memberi petunjuk
sehingga hari kiamat. Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman, termasuk segelintir
musyrikin satu masa dahulu menyembah berhala. Akan tetapi mereka menjadi
sebaik-baik manusia dan berada setinggi-tinggi kedudukan dikalangan manusia.
Jangan
hilang perasaan Raja’ (mengharapkan kepada Rahmat ALLAH) kepada Tuhanmu
sama sekali hanya disebabkan beberapa maksiat yang telah engkau lakukan. Jika begitu (hilangnya Raja’)
maka engkau telah bergantung kepada amalan engkau, seolah-olah amalan engkau
yang memasukkan engkau ke dalam syurga. Kurniaan ALLAH dan HidayahNya yang
memasukkan engkau ke dalam syurga kerana “Tiada daya upaya dan kekuatan kecuali
dengan ALLAH”.
Hikmah ini menggesa kita untuk tidak bergantung sama
sekali kepada amalan kita, kerana bergantung kepada amalan punca kepada
musibah, antaranya takbur. Nabi S.A.W. bersabda: “Tidak masuk
syurga sesiapa yang dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi daripada takbur”. Memetik kata-kata dari Syeikh Dr.
`Ali Jum`ah, “Tahukah kamu bahawa sebiji sawi, 6000 daripadanya menyamai 1
gram...?? Tahukan kamu nilai gram ini benda terlalu ringan ada pada tukang
emas..?? dalam bentuk habuk-habuk emas yang amat-amat kecil. Habuk-habuk emas
ini bila ditimbang beratnya menyamai 6000 biji sawi, jika manusia terdapat
dalam dirinya 1 daripada 6000 per 1 gram ini, daripada takbur, ini
menghalangnya masuk ke dalam syurga. Bagaimana pula jika terpasak kukuh takbur
itu di dalam hati?” Dengan itu, bergantung
kepada amalan akan membawa kepada takbur selain membawa kepada hilangnya “Raja’”.
Hikmah ini amat sukar untuk difahami dan mesti di
ulang-ulang memahami dan mengamatinya untuk difahami secara khusus apabila kita
di timpa dengan dosa kesalahan daripada segala dosa. Berlaku dosa semalam, wajib
lah disertakan taubat pada hari ini yakni disegerakan taubatnya. Marilah kita
memulakan lembaran baru kepada “Tidak berputus asa daripada Rahmat ALLAH”, dan kearah
tidak hilang perasaan Raja’. Banyak manusia apabila berbicara
dengannya dengan mengatakan “engkau sentiasa melakukan dosa”, dia menjawab:
“Aku masuk neraka, masuk neraka”. Hal ini membuktikan orang itu telah hilang
perasaan Raja’. Ini pada hakikatnya dia bergantung kepada
amalan dan apabila tiada amalan soleh yang menjadi seseorang itu takbur dan
bersama takbur ini, hilangnya keinginan bertaubat. Dari itu, hikmah ini membawa
kita kepada sentiasa dan selamanya bertaubat kepada ALLAH.
Firman ALLAH S.W.T: “Masuklah ke dalam Syurga disebabkan
amal baik yang telah kamu kerjakan.” (Surah al-Naml: 32). Memetik kata-kata
Fudhail Ibn Iyad, “Amalan adalah tidak di ambil kira dan diterima kecuali
dengan ikhlas dan betul”. Terimanya amalan tersebut adalah semata-mata kurnia
daripada ALLAH. Dari itu, maksud ayat “disebabkan amal baik yang telah kamu
kerjakan” adalah dengan kurniaan ALLAH yang mana ALLAH yang memberikan taufiq
kepada kita untuk melakukan amal tersebut. Maka, dengan taufiq dari ALLAH, kita
tidak akan takbur kepada sesiapapun. Berkata Sahibul Jauharah Tauhid: “ALLAH
memberi pahala kepada kita semata-mata kerana Rahmat dan limpah KurniaNya,
Sebaliknya jika diseksa semata-mata kerana KeadilanNya.”
Renungilah hikmah ini dengan mata hatimu, maafkanku diatas
kefaqiran ilmuku, “Aku tinggalkan kamu bersama ALLAH, Bersama dengan nur-nur
dari hikam Ibn Atha’.” Moga ALLAH memberi kefahaman yang jelas kepada kita
dalam jalan mendekatkan diri kepadaNya. Selawat dan salam, diawal, ditengah,
dan diakhir, keatas penghuluku, nabiku, kekasihku, pemberi syafaatku,
penyimpanku dan tuan ku, yang amat dirindui, yang amat dicintai, Baginda Nabi
Muhammad s.a.w., ahli keluarga Baginda dan para sahabat Baginda.
Wallahua’lam…..
By al-faqir: hamba yang
Esa
No comments:
Post a Comment