Namun, ianya bukan sekadar itu, muhasabahlah diri...
ALLAHuRabbi...
Pujian bagi ALLAH yang menyeru kita ke ruangan limpahNya, yang mendorong
kita dengan ihsanNya, kemurahanNya serta anugerahNya. Menyeru kita untuk hadir
ke majlis yang diredhaiNya. Dengan izin ALLAH, perbincangan ini akan
menceritakan tentang perjalanan siang dan malam. Serta apa yang berlaku
padanya daripada keharmonian atau perselisihan. Daripada penyatuan
ataupun perpecahan. Semua manusia, beriman atau tidak, yang beristiqamah
atau sebaliknya, setiap rumah tangga mereka terdapat padanya sama ada penyatuan
atau perpecahan. Ianya sama ada membawa keredhaan atau kemurkaan, kegembiraan
atau kesedihan, penyatuan atau perpecahan. Inilah fitrah kehidupan.
Tetapi, keimanan dan cara muamalah dengan ALLAH dalam bab ini berbalik
kepada beberapa perkara. Ianya sama ada membawa keredhaan atau kemurkaan,
kegembiraan atau kesedihan, penyatuan atau perpecahan. Perselisihan ini
terhasil sama ada dari konflik rumahtangga atau dengan wujudnya kemuncak
kehinaan didalamnya. Ianya adalah yang berasaskan dari tertewasnya hawa nafsu
di dalam rumahtangga.
Akan tetapi, perselisihan yang dipuji, yang merealisasikan kesefahaman
dan persetujuan, ianya adalah yang berasaskan dari tertewasnya hawa nafsu di
dalam rumahtangga. Dan ahli rumah ini berusaha untuk merealisasikan ibadat yang
sebenarnya terhadap ALLAH. Hasutan hawa nafsu pada diri seseorang meminta serta
mendesaknya untuk mendapat perkara yang tidak diredhai ALLAH. Jika rumahtangga
ini mendapat taufiq dari ALLAH, supaya berjalan selaras dengan kehendakNya,
nescaya bahagialah dengannya penghuni rumah itu beserta mereka di sekelilingnya
dan sezaman dengannya. Pasti ALLAH mengilhamkan si isteri untuk berbuat baik
dalam tindakannya terhadap kesilapan yang dilakukan suaminya. Kamu pun begitu
ketika terhasilnya turutan hawa nafsu oleh perempuan, kamu berdepan salah satu
dari tiga keadaan.
1. Kamu bertegas dihadapannya sebagai seorang lelaki,
sebagai perancang dan tuan punya keputusan. Bagaimana dia berbicara,
meninggikan suaranya serta apa yang terhasil darinya. Maka kamu tunjuk kekuatan
serta kekuasaanmu. Ini akan berakhir dengan perpisahan di antara kamu berdua
jika ditetapkan oleh ALLAH ataupun dengan kedinginan antara dua hati. Dia tidak
berpeluang untuk bangun jikalau kamu yang menjadi hakim dalam muamalah ini.
2. Pilihan kedua, kamu pasrah di hadapan arus yang
berlari di hadapanmu. Kamu hanya akur walaupun ianya tidak diredhai oleh ALLAH.
Kamu hanya bertenang dan berlembut, supaya keadaanmu selamat dan yang dia
meredhainya. Sedang inilah perkara yang melenyapkan maksud dari hubungan
sebenarnya antara kamu denganNya, iaitu ALLAH. Kepasrahan rumah ini sama ada
dirasai penghuninya atau tidak, dan kemusnahannya disebabkan sifat berjauhan
dari ALLAH beralasan mencari kebahagiaan padanya sedangkan tiada kebahagiaan di
dalam mengingkari perintah ALLAH Taala. Apa yang ada pada ALLAH itu
berpanjangan, apa yang ada pada selainnya akan terputus.
3. Pilihan ketiga pula, kamu berfikir bagaimanakah cara
menyelesaikan godaan nafsu pada dirimu. Bukannya cara kamu menentangnya atau
patuhinya, bukan itu. Jangan kamu memikirkan bagaimana kamu nenentangnya atau
mematuhinya. Jangan fikir bagaimanakah untuk pamirkan sifat kelakianmu. Jangan
fikir bagaimanakah untuk pamirkan kekuasaan serta kekuatanmu. Tetapi fikirkan
bagaimanakah kamu boleh mendapatkan keredhaan Tuhanmu pada semua itu.
Kebanyakkan yang terjadi dalam rumahtangga sama ada permasalahan secara
zahir iaitu pertelingkahan atau secara batinnya, pada zahirnya kesepakatan
sedangkan hakikatnya tidak begitu kerana pada asasnya bukan mencari keredhaan
ALLAH. Setiap kesepakatan dan kesefahaman yang berdiri diatas dasar selain
mencari keredhaan ALLAH, inilah gambaran yang tiada ertinya. Dikhuatri mereka
ini akan berubah menjadi musuh di dunia. Jikalau mereka tidak bermusuhan di
dunia, nescaya ianya akan bertukar kepada permusuhan di dunia akhirat. “Sahabat
handai pada hari itu, sesetengah mereka menjadi musuh antara satu sama lain
melainkan yang bertaqwa.”
Tetapi keadaan mereka yang faham tentang ALLAH, mereka dengar dan diam.
Membiarkan faktor kemarahannya berlalu tanpa membenarkan kebatilan atau meredhainya
selagi ia tidak berkaitan dengan keredhaan ALLAH atau kemurkaannya. Jikalau
perkara itu tiada kaitan dengan kemurkaan ALLAH tetapi hanya hasutan hawa
nafsu, kalau dia membiarkannya, tidak menyebabkannya berdosa, tetapi hanya hawa
nafsu sahaja tidak menginginkannya, sifat mengalah di sini membuktikan kelakian
yang sebenar. Kelakian sebenarnya ketika berlaku pertelingkahan atau hasutan
nafsu pada perkara yang dimurkai ALLAH Taala, dia akan tetap menghalang perkara
yang tidak diredhai ALLAH Taala. Dia akan berlembut setelah itu dalam merawat
kesakitan orang itu.
Tetapi jika perkara itu tidak berkaitan dengan kemurkaan ALLAH,
melainkan ianya disebabkan kekeliruan yang mendorongnya, kononnya ia berkaitan
dengan kemuliaan atau ketokohannya, marilah kita dengar serta melihat kepada
pemimpin sekalian ketokohan serta kemuliaan. Kita ketahui dalam pelajaran yang
lalu bahawa Nabi S.A.W. menyapu rumahnya, membersihkan pakaiannya, membantu
isterinya serta memenuhkan bekas air untuk mereka, ketika tiba waktu solat,
Baginda bangun seolah-olah Baginda tidak mengenali mereka dan sebaliknya. Kebanyakan
dari perihal kehidupan manusia menjadi keliru apabila hawa nafsu mendapat kuasa.
Sesungguhnya hawa
nafsu jika mendapat tempat ia akan membunuh atau membinasakan. Sesungguhnya
hawa nafsu, apabila mendapat tempat dalam diri seseorang dia tidak akan dapat
membuat pertimbangan, iaitu dia kehilangan alat pertimbangannya. Pertimbangan
menjadi cacat. Dia menganggap kebaikan sebagai satu kesalahan dan sebaliknya,
jika nafsu menguasainya. Oleh itu, Nabi S.A.W. bersabda, ketika mewasiatkan
seorang lelaki setelah dia berkata: “Wasiatkan padaku wahai Rasulullah!”. Nabi
menjawab:”Janganlah kamu marah”, “Wasiatkan padaku wahai Rasulullah!” Nabi
menjawab:”Janganlah kamu marah”. Kata Imam Syafie Rahimahullah, perkataan
”Janganlah kamu marah” bermaksud, janganlah kamu tunaikan kemarahanmu. Walaupun
seseorang mukmin, apabila orang membuatkannya marah, pasti dia akan marah. Kata
Imam Syafie: “Sesiapa yang orang membuatkannya marah, sedangkan dia tidak
marah, maka dia adalah seekor keldai”. Iaitu tidak rasakan bahawa ia dimarahi.
Tetapi maksud disini ialah, jangan realisasikan kemarahanmu. Oleh itu,
dinasihatkan apabila seseorang membuatkan kita marah, janganlah bercakap. Apabila
kamu merasakan kemarahan mengalir dalam uratmu, janganlah bercakap.
Walaubagaimanapun kamu berjaga-jaga dalam percakapan, kamu tetap akan tersilap.
Kerana ketika kemarahan memuncak, manusia akan kehilangan pertimbangan.
-Bersambung...
credit: http://www.youtube.com/watch?v=GoOxJunbNNA / Tommy32948's channel / AbuMasyahur production / Al-Muttaqin TV
No comments:
Post a Comment