Adakah kamu mengingati suatu hari kamu pernah marah sehingga sampai
kepada percakapan yang kamu kesal dengannya selepas keadaan reda?. Banyak
sekali. “Seseorang telah datang kepada seorang guru berkata, (moga ALLAH
melindungi kita dari itu): “Aku telah ceraikan satu demi satu talaknya.” Pada
talak yang kedua, sebelum yang ketiganya, aku dalam kemarahan. Adakah dikira
sebagai satu talak dengannya?. Guru tertawa.” Manusia bercerai secara tidak
sengaja dan marah. Setelah keadaan mejadi reda kamu rasa menyesal dengan
kesalahan yang kamu lakukan ini. Ketika kamu tenang dan akan mampu membuahkan
fikiran, kamu rasakan tindakan yang dilakukan ketika marah bukanlah suatu yang
baik. Dimanakah perasaan ini ketika marah sedangkan sifat marah adalah satu dari
nafsu?.
Hawa nafsu jika menguasai manusia, ianya menghilangkan kuasa
pertimbangan dari akalnya. Oleh itu, ALLAH berfirman: “Ataupun dia mengambil
hawa nafsu sebagai Tuhannya”. ALLAH menjadikannya sesat di dalam ilmu. ALLAH
menyesatkan di dalam ilmu. Dia menjadikan kesesatan, bukannya disebabkan
kejahilan tetapi dengan ilmu. Tetapi hawa nafsu adalah pemabuk yang mengatasi
kemabukkan arak apabila ia memabukkan akal. Apakah kamu mengingati sesuatu hari
kamu berkata-kata secara tidak sengaja, apabila kamu sedar, kamu beristighfar
pada ALLAH “Aku berlindung dengan ALLAH dari syaitan yang direjam”. “Aku tidak
tahu bagaimanakah perkataan sebegini keluar dariku. Aku sepatutnya tidak
berkata begitu”. Di manakah fikiran ini yang kamu berfikir dengannya pada waktu
kamu marah?.
Ketika marah, pemerhatian serta pertimbangan hilang dari manusia. Oleh
itu, ketika marah kita di perintahkan untuk berhenti. Apabila kamu berdiri,
hendaklah kamu duduk. Ketika duduk hendaklah berdiri. Kalau marah bersangatan,
bangunlah dan ambil wuduk serta solatlah dua rakaat. Masalah akan selesai.
Tetapi jika kamu bertindak ketika kemarahan memuncak dengan sesuatu yang tidak
diajar ALLAH, tetapi dikehendaki olehmu, kamu telah meletakkan dirimu dalam
mengikut hawa nafsu tanpa disedari. Oleh itu, diriwayatkan bahawa Nabi S.A.W.
bermain dengan Sayyidatina Aisyah, Nabi berkata: “Wahai Aisyah!, aku dapat
kenal pasti redhamu dan kemarahanmu”. Sayyidatina Aisyah bertanya:”Macam mana
kamu mengetahuinya?”. Nabi menjawab:”Bila kamu senang hati, kamu menyebut, Demi
Tuhan bagi Muhammad”, “Bila marah pula, kamu menyebut, demi Tuhan bagi
Ibrahim”. Adakah ini bukan Tuhan bagi Muhammad?.
Ketika marah, sesuatu yang tidak terpahat dalam diri seseorang akan
dituturkan. Apabila seseorang itu memahami konsep ini, dia akan mencari-cari
sebab kenapakah ALLAH menjadikan sifat marah kepada manusia. ALLAH tidak
menjadikan sesuatu itu sia-sia. “Adakah kamu sangkakan Aku menciptamu dengan
sia-sia dan kamu tidak dikembalikan kepada Kami?. Maha Tinggi ALLAH yang
memiliki lagi Maha Benar”. Dia Maha Tinggi lagi Maha Agung untuk mewujudkan
manusia di atas muka bumi ini. Maka dengan sebab itu terdapat hikmah dengan
sebab kewujudan hawa nafsu. Begitu juga kewujudan unsur marah, tamak dan
syahwat pada hawa nafsu itu.
Benar! Diri manusia dilanda kelemahannya, sifat jemu, letih bosan, lesu
dan malas. Maka ALLAH wujudkan unsur hawa nafsu dalam diri. Ini kerana apabila
ia berfungsi, lemahlah dirinya lalu mengikutnya. Tetapi, jika nafsu itu
ditewaskan dan melutut kepada mengikuti kehendak ALLAH, ini bermula dengan
seseorang itu melawan kehendak nafsunya jikalau ia tidak sehaluan dengan
kehendak ALLAH, nafsu kamu berkata: “Buatlah begini” dan kamu mengetahui bahawa
ianya haram, maka belajarlah untuk berkata padanya “Tidak”. Bukan lelaki
seseorang yang mudah berkata kepada isterinya “Tidak”. Bukan juga seorang
isteri itu baik peribadinya jika dia mudah menuturkan pada suaminya “Tidak”.
Tetapi merekan berdua akan menjadi orang yang hebat paeribadinya apabila dia
boleh berkata kepada nafsunya “Tidak”.
Apabila nafsu tewas, ia menjadi lemah dan diam. Apabila seseorang itu
sering menewaskannya, jihadnya dalam hati kerana ALLAH, pada menyinari hatinya
dalam muamalahnya bersama ALLAH, maka nur dari ALLAH akan mengalahkan nafsu itu
sehingga nafsu itu berpaling kepada ALLAH. Maka nafsu manusia itu akan dipimpin
kepada ALLAH, maka hawa nafsu akan mati, maka satu hawa nafsu yang lain akan
diberikan kepadanya. “Tidaklah seseorang kamu itu beriman (sempurna)
sehinggakan hawa nafsunya mengikut apa yang Aku (Rasulullah S.A.W.) bawa”.
.....-Bersambung...
credit: http://www.youtube.com/watch?v=GoOxJunbNNA / Tommy32948's channel / AbuMasyahur production / Al-Muttaqin TV
No comments:
Post a Comment