Maksud kejujuran kita dengan ALLAH S.W.T. adalah dengan memaksimakan erti dan maksud tauhid, hubungan kita
mengEsakan ALLAH S.W.T., tiada Tuhan selain ALLAH, dan tiada yang berhak
disembah kecuali ALLAH S.W.T.. Dengan demikian seseorang naik dengan
keimanannya itu melalui kejujuran yang dilakukannya kepada kesempurnaan iman,
kesempurnaan ehsan sehingga tidak ada di dalam hatinya itu untuk
menunjuk-nunjuk atau berbangga diri atau untuk meraih kedudukan manusia atupun
mengharapkan pujian orang lain dalam muamalah dia kepada ALLAH S.W.T.
Maksud kejujuran kita dengan hawa nafsu kita adalah
mencari kekurangan yang ada dalam nafsu dan jiwa kita dengan mencari ubat untuk
membersihkan aib dan kekurangan yang ada pada diri kita. Erti kejujuran kepada hawa nafsu adalah mencari sebab untuk
membersihkannya daripada kekurangan-kekurangannya di dalam muamalah kita dengan
sesiapa sahaja sehingga dapat mengawal hawa nafsu itu berpindah daripada
“al-lawwamah” atau “amarah” (suka kepada keburukan) kepada nafsu yang dapat
menegur kepada diri sendiri, mengenali diri sebagai seorang hamba kepada ALLAH
dan mendekatkan dirinya kepada ALLAH S.W.T. Bagaimana anda boleh membenarkan
perbuatan dusta yang anda lakukan itu dengan sebab-sebab untuk membenarkan
perbuatan diri anda sendiri?. Kadang-kadang seseorang itu berdusta, dengan
mengatakan “Maksud saya bukan untuk berdusta tetapi ada maksud-maksud yang
baik”. Dengan maksud-maksud yang baik, dia telah melakukan perbuatan yang
tidak baik, ini boleh di katakan anda tidak berdusta dengan orang lain tetapi
anda berdusta dengan diri anda sendiri. Untuk mengenal pasti kejujuran dan
kesungguhan yang ada di dalam diri kita ini adalah dengan melihat dengan
pandangan yang jauh untuk menilai apakah yang telah ALLAH minta kepada kita
sebagai hamba kepadanya...?? Apakah yang telah kita tegakkan daripada apa yang
ALLAH minta kepada kita dalam kehidupan kita dan sekeliling kita...??
Contoh daripada sifat kejujuran dan kesungguhan kepada keadaan yang di tetapkan
oleh ALLAH seperti keberadaan anda di dalam masjid ini, dalam saat ini, di
“rumah” ALLAH, mendengarkan taushiyah, untuk menuggu solat jumaat, adakah
keadaan yang ada dalam diri anda itu bersesuaian dengan apa yang diminta oleh
ALLAH kepada anda untuk berada dalam keadaan yang di kehendaki oleh ALLAH
kepada anda...? Contoh yang lain adalah ALLAH telah memilih kepada anda semua
sebagai pelajar di sini juga mempunyai hubung kait yang erat dengan kejujuran
dan kesungguhan yang ada dalam diri anda dalam bentuk dan gambaran yang mana
ALLAH telah menjadika anda pelajar, adakah anda benar-benar mempunyai gambaran
sepertimana yang ALLAH telah tetapkan kepada anda sebagai pelajar dengan apa
yang dikehendaki oleh ALLAH kepada anda sebagai pelajar dengan menjaga waktu
dan sebagainya...??
Maksud kejujuran yang ketiga iaitu kejujuran dan
kesungguhan antara kita dengan makluk-makluk ALLAH adalah mempunyai hubung kait
yang erat dengan dua kejujuran dan kesungguhan yang sebelumnya. Bilamana
didapati mudah bagi kita untuk berdusta sesama manusia, maka sifar berdusta
sesama manusia ini membawa kita kepada tidak jujur dalam muamalah kita dengan
ALLAH dan muamalah kita dengan hawa nafsu kerana kita mudah berdusta kepada
orang lain. “Pada suatu ketika, seorang yang mahir dalam membuat ukiran
dari kayu di negeri syam (moga ALLAH mengangkat musibah yang berlaku di negeri
itu) sangat gembira kerana pelanggannya suka akan keindahan ukirannya, namun
apabila ada seseorang pembeli datang kepadanya untuk membeli ukirannya
tiba-tiba si pengukir tadi terlihat akan kecacatan dari ukirannya itu dan tidak
mahu menjualkannya kepada si pembeli, si pembeli tetap ingin membeli dengan
mengatakan bahawa dia redha dan bersetuju dengan kecacatan yang ada dari ukiran
tersebut, namun si pengukir tadi mengatakan bahawa `saya menjual barang yang
ada kecacatannya ini sedang ALLAH mengurniakan kepada saya kepakaran dalam
membuat yang lebih indah dan sempurna lagi bermakna saya tidak menghargai dan
bersyukur dengan kepakaran yang ALLAH kurniakan kepada saya kerana menjual
barang yang saya mengetahui kecacatannya dan saya khuatir kepakaran saya ini
akan di tarik balik oleh ALLAH S.W.T.’ ”.
Saya akhiri dengan mengingatkan kepada diri saya sendiri
dan hadirin hadhirat sekalian untuk mencari objektif daripada kejujuran dan
kesungguhan yang ada di dalam diri kita, bukan dengan lisan sahaja tetapi juga
dengan keadaan dan perbuatan, adakah segala perbuatan kita melalui lisan dan
anggota tubuh bada kita lahir daripada sifat kejujuran dan kesungguhan yang
diminta oleh ALLAH S.W.T. atau tidak.
Kalam dari Guru Mulia Al-Habib ‘Ali Zainal ‘Abidin bin ‘Abdurrahman Al-Jifri حفظهالله تعالى
Translate
by: Guru Mulia Al-Habib `Ali Zaenal `Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid حفظهالله تعالى
Rewrite
by: alfaqir-ilallahiazzawajalla / hamba yang Esa
No comments:
Post a Comment